Dag 18, zaterdag 18 augustus 2018

18 augustus 2018 - Radium Hot Springs, Canada

Vandaag op tijd vertrokken uit het leuke stadje Banff en op weg gegaan naar Radium Hotsprings in Kootenai provincial park. Eerst maar kijken of weg 93 open is; volgens bericht was deze weg vorige week een paar dagen dicht door een bosbrand. So far so good, de slagboom is open dus we gaan ervoor. Highway 93 brengt ons dwars door de Kootenays en eindigt ook in Radium, dus eigenlijk ‘ slechts’ 150 km te rijden. Het eerste gedeelte was prima te doen. Wel nog rook in de omgeving dus weinig uitzicht. Maar na ongeveer 50km wordt de geur wat penetranter en de rook ook dichter. Ze zouden deze weg toch niet hebben opengesteld als het niet veilig zou zijn😳! Na een tijdje horen we een helikopter en zien we ‘m ook! Mét een bluszak eronder, dus die brand kan toch niet heel ver zijn.. intussen zijn we halverwege en de ‘generaal store’ langs de weg is gewoon open, dus we rijden snel door.. tot we iets verderop waarschuwingsborden zien. Ook liggen overal in de berm brandslangen en zien we zelfs brandweermannen lopen.. nog meer helicopters en intussen overal om ons heen uitzicht op verbrande bomen. Hier en daar smeult het nog! We houden de snelheid erin en na ongeveer twee uur rijden is daar Radium Hotsprings. Alles gaatbhier z’n gangetje dus waarschijnlijk is de bosbrand waar we langs zijn gereden inmiddels genoeg onder controle. Spannend was het wel een beetje.

De camping in deze plaats is weer van Parks Canada, midden in het bos met rondlopende bighorn sheep dit keer. De Hotsprings zijn op ongeveer 3 km lopen via een trail vanaf de camping dus nadat we zijn geïnstalleerd, pakker we onze zwemspullen en wandelen richting de warme baden. Je kunt zien dat na de laatste grote bui van een paar dagen geleden, een aantal oude bomen de helling af is ‘gerold’ . Op verschillende plekken liggen de boomstammen dwars over het pad.

Maar... na ongeveer 20 minuten lopen horen we zwembad geluiden en onderaan de berg liggen de zwembaden en waterbronnen. We kopen snel een kaartje, kleden ons om en verdwijnen in het heerlijke warme bronwater. Althans, Elke, de anderen gaan liever eerste zelf zwemmen in het ‘ gewone’ zwembad. Omdat het ,zelfs voor Elke, niet echt lang is uit te houden in het warmwaterbad,wisselen alle Spelletjes het gewone bad en het bronwater af. Na twee heerlijke uurtjes zwemmen doen we onze wandelschoenen weer aan en vertrekken richting camping. Moe maar voldaan koken we snel een potje, doen nog 1 spelletje klaverjassen en duiken we daarna op tijd onze bedjes in. We slapen héérlijk!🙂