Dag 5; zondag 5 augustus 2018

5 augustus 2018 - Victoria, Canada

Vanochtend op tijd uit bed voor onze tweede excursie; orca watching. We worden om 9:30 bij de boot verwacht en het is ongeveer 40 minuten rijden. Doordat we gisteren de verschillende parkeermogelijkheden goed hebben bekeken, weten we nu precies waar we kunnen staan. En nog gratis ook, want het is weekend 👌. Om 10:00 vertrekken we met een soort catamaran en zo’n 65 man aan boord. Na ongeveer 20 minuten varen richting open zee stoppen we op een plek waar meestal wel een groep rond zwemt. Maar vandaag dus niet 😬. Na ongeveer 15 minuten zetten we de reis voort naar een groepje kleine eilandjes, slechts bewoont door zeeleeuwen, zeehonden, otters en een bald eagle. De laatste wordt door Merlijn op de gevoelige plaat gelegd, net als ze zeeleeuwen. De mist blijft helaas hangen, dus je moet goed kijken om alles goed te zien. Vervolgens vertrekken we naar het volgende ‘ spotters punt’ . Daar zijn meerdere bootjes op af gekomen en ja, we zien een spuit water omhoog schieten. Jammer dat de boten niet te dichtbij mogen komen. Ik verplaats me naar de andere kant van de boot en ongeveer 5 minuten later schrik ik van een heftig snuitgeluid. Blijkt de walvis gewoon vlak langs de boot omhoog te komen. Ik ben jammer genoeg te laat met mijn telefoon, pas als hij daarna ( veel verder) weer opduikt kan ik een paar foto’s nemen. Het gaat jammer genoeg wel snel 😕. Daarna nog van afstandje kunnen zien, maar hierna zijn de walvissen er kennelijk klaar mee en laten zich niet meer zien. Jammer! Ook geen Orca’s en daar kwamen we toch ook wel voor. Maar... dat mag de pret niet drukken. Het was een indrukwekkende tocht (en behoorlijk aan de frisse kant). En dan ligt er nog zo’n tocht, maar dan in een rhib in het verschiet. Wie weet wat we dan zullen zien...

Rond 13:15 staan we weer met onze benen op de vaste grond en gaan we op zoek naar een lunchadresje. De stad begint inmiddels al aardig vol te lopen. Vandaag is er een groot havenconcert dat door het Victoria Philharmonic orchestra wordt georganiseerd. Het is erg gezellig, overal muziek, eettentjes en andere straatactiviteiten. Na de lunch wandelen we door het oude gedeelte en Chinatown.

Rond 16:30 lopen we weer terug richting de inner harbour, alwaar het programma inmiddels is begonnen. De sfeer is heel goed en gemoedelijk. We besluiten een plekje op te zoeken om nog even te luisteren. Dat valt trouwens helemaal niet mee, want de klapstoeltjes staan overal al klaar voor vanavond. Sommige mensen zitten er al een paar uur!😳 De kinderen hebben geen zin om het concert af te wachten dus we besluiten naar de camper te gaan en toch maar naar de camping te rijden. Als we daar rond zevenen aankomen merken we dat we eigenlijk best moe zijn. Bart kookt nog snel wat en dan gaan we eerst even een beetje relaxen. Morgen staat er een stuk van 300 km op het programma. Met deze camper gaan we daar zeker 5 uur over doen, en dan willen we vast ook nog wel even ergens een tussenstop maken...voordat we in Ucluelet aan zullen komen!

1. Marieke:
    8 augustus 2018
    Het ziet er allemaal fantastisch uit. En heerlijk een avontuur met zijn vieren. Hartverwarmend!