Dag 15, woensdag 15 augustus 2018

15 augustus 2018 - Cline River, Canada

Vanochtend vertrokken uit Jasper richting Sasketchwan river crossing. Dat is in de buurt van onze volgende camping; David Thompson resort. Uiteindelijk hebben we ons vertrek een beetje uitgesteld, want Merlijn wilde heel graag nog even spelen met zijn nieuwe vrienden. Terwijl Merlijn and friends nog aan hun ‘ bunker’ bouwden, dronken wij koffie bij René, de vader van Josh en Jacob. Zo rond elven startten we de camper uiteindelijk om de beroemde Icefields Parkway op te rijden. Onze eerste bestemming vandaag waren de Athabasca Falls, op zo’n 3 kwartier rijden. De watervallen waren prachtig! Wat een watergeweld! Het was best druk, maar we hebben het toch voor elkaar gekregen om ook foto’s te schieten zonder toeristen🙂.

Daarna verder richting de Sunwapta Falls. Daar was het iets minder druk, en op deze parkeerplaats hebben we meteen even geluncht. Ook hier prachtige watervallen. Het water stort zich met veel geweld van de rotsen in de ‘gorge’. Na deze watervallen voorlopig even een rit over de prachtige weg. Gelukkig beginnen de rookwolken van de bosbranden een beetje weg te trekken, zodat we steeds meer van de pieken te zien krijgen. Halverwege stoppen we even op één van de stop plaatsen langs de weg om te genieten van het prachtige uitzicht. Na ongeveer drie uur onderweg te zijn, komen we bij de beroemde gletsjer Columbia Icefield. Wat is het hier druk!! Toch zijn ook wij nieuwsgierig en met een beetje mazzel vinden we een plekje op de parkeerplaats dicht bij de voet van de gletsjer. We besluiten te proberen zo dicht mogelijk bij het ijs te komen; dat blijkt nog een behoorlijke klim. Het lijkt een beetje op de ‘hike’ die we gisteren op de Whistler Mountain hebben ondernomen😬. Jammer genoeg blijkt het laatste stuk van het pad afgesloten... alleen toegankelijk voor mensen die met een gids de gletsjer op gaan. In het visitor center hebben we even naar de prijzen gekeken, maar die zijdeachtig niet leuk meer! We slaan het ijs dus maar over, maken wel nog wat mooie plaatjes en dalen weer af naar onze RV.

We besluiten nog wel een kop koffie te gaan drinken in het restaurant bij het uitkijkpunt. Daar genieten we van een heerlijk ‘bakkie’ met een prachtig uitzicht op nóg een gletsjer; de Athabascan Gletsjer.

Inmiddels geeft de klok al 17:30 aan en is het tijd om onze volgende camping te gaan opzoeken. Het blijkt nog een pittig tripje van anderhalf uur. Onderweg zien we een opstopping langs de weg; we rijden er langzaam langs. Het blijkt een beer, die aan de kant van de weg loopt, met allemaal toeristen met camera’s eromheen. Niet echt handig; er wordt overal geadviseerd om minstens op een afstand van 100 meter te blijven... Wij gaan in ieder geval door naar het David Thompson Resort. Jammer genoeg blaast de rook van de bosbranden in British Columbia ook hierheen, en als we aankomen zien we de omringende bergketens al niet meer 😕.

We parkeren onze camper op z’n plekje en Elke kookt een heerlijke Macaroni met meatballs🍝. Daarna naar de receptie waar, eindelijk, een WiFi zender hangt, die het ook nog doet... Vandaag het verslag dus bijgewerkt, de rest volgt zo snel mogelijk.

Morgen gaan we richting Banff, hopelijk wordt het zicht dan weer beter. Daar zullen we de komende twee nachten doorbrengen en staat een bezoek aan het beroemde Lake Louise op het programma..