Dag 16, donderdag 16 augustus 2018

17 augustus 2018 - Banff, Canada

Vandaag vroeg opgestaan want deze camping bevalt ons toch wat minder. Het is niet echt gezellig en het sanitair laat ook te wensen over... daarom besluiten we om ergens een mooie plek op te zoeken om te ontbijten. We vinden een stekje langs Abraham lake, op ongeveer 10 minuten reizen van de camping. We ontbijten op ons gemak, zetten een potje koffie en de kinderen ‘skiffen’ steentjes in het meer. Na het ontbijt pakken we onze boel weer in en gaan we weer richting de Icefields Parkway. De eindbestemming voor vandaag is Banff. We willen via Lake Louise en Moraine lake rijden. Onderweg komen we prachtige meren tegen. Het eerste meer waar we even stoppen is Waterfoul Lake. Mooie vergezichten en azuurblauw water, ondanks de rook van de bosbranden die ons nog steeds achtervolgt. Geen foto’s met blauwe luchten dus in de Rockies voor ons, maar die wazige mist geeft ook wel een mysterieus tintje aan het geheel. We vervolgen onze weg en komen bij Peyto Lake, ook een aanrader volgens de reisgidsen. En dat is duidelijk, want als we aan komen rijden kunnen we meteen aansluiten in de parkeerfile. Bijna besluiten we om te keren, maar dan hebben we toch net een plekje te pakken. We lopen de berg op richting het uitzichtpunt (samen met vele andere toeristen😬). En eerlijk is eerlijk, het is een mooi plaatje, maar we zijn het er allemaal over eens dat we de stilte bij de waterfoul Lakes toch wel een stuk prettiger vonden. We vervolgen onze reis tussen de bergen door en komen bij een volgend prachtig punt, waar ook weer (bijna) niemand is; Bow Lake. Het is hier zo mooi dat we besluiten om hier wat langer te blijven en te lunchen. Elke bakt van de laatste proviand pantosti’s en die smikkelen we op bij een prachtig uitzicht.

Het water ziet er zo aantrekkelijk uit dat Merlijn zich niet kan inhouden; hij moet en zal zwemmen. Tijdens het pootje baaien is al snel duidelijk dat Bow Lake wordt gevoed door gletsjerwater. Het is echt heeel koud. Maar... we hebben hier te maken met een echte bikkel en hij doet toch vol goede moed zijn zwembroek aan om vervolgens met een grote plons het water in te duiken en... er ook zo snel mogelijk weer uit te rennen. Elke staat klaar met een handdoek en dat is maar goed ook want hij is echt ijskoud😨🤪. Bart en Lotte houden het bij pootje baaien en Elke doet haar schoenen niet eens uit😬😉. In de camper wacht een lekker warme trui en wat te drinken. Het was uiteindelijk koud, maar wel echt leuk!

Na een lange lunch is het weer tijd om door te gaan. We zijn nu vlak bij Lake Louise. Daar volgt een herhaling van Peyto Lake, maar dan een 10-voudig aantal bezoekers. We komen vrij laat aan en dat is maar goed ook, want haast alle parkeerplaatsen zijn volledig vol! Bovenaan de berg hebben wij mazzel, er gaan nu juist mensen weg. Als we bij het meer aankomen lijken we wel bij een attractie van de Efteling aangeland. Overal mensen... wij zorgen dat we snel weg zijn. Bij Moraine Lake kun je helemaal niet meer komen. Die weg is volledig afgesloten. Volgens een parkwachter maak je alleen kans op een plekje als je rond half 6 ‘s ochtends of half 9 ‘s avonds komt. Dat zijn we dus niet van plan😬. We besluiten de A1 naar Banff te nemen, de ‘scenic route’. En die is inderdaad prachtig, door de bossen en langs kristalheldere beken en rivieren. Rond 19:00 komen we aan in Banff, waar we nog snel boodschappen doen. Bij de supermarkt blijkt het ook spitsuur, met wachtrijen voor de kassa van 20 minuten! Maar goed, we hebben weer een voorraad aan kunnen leggen. Daarna snel naar de camping van Parcs Canada, een prachtige natuurcamping. Zodra we door het park rijden komen een Elk vrouwtje en haar jong aangelopen. Die hadden we nog niet gezien, dus die kunnen we ook weer van ons lijstje met wildlife afstrepen.

We besluiten morgen met de bus naar het stadje te gaan; er is een gratis busverbinding. Heerlijk voor Bart, want die is echt even toe aan een ‘break’. Voordat we ons bedje induiken maken we natuurlijk nog even tijd voor onze klaverjas competitie. De mannen staan nog voor, maar Lotte en Elke zijn duidelijk bezig met een inhaal ‘slag’ 😃.